Colonic Blog

Vi har nok alle prøvet det...

At holde sig

Vi har nok alle prøvet det... At holde sig. Der kan være mange grunde til, at vi ikke går på toilettet, når afføringstrangen melder sig. Det kan være, vi simpelthen ikke kan gå fra det, vi er i gang med, eller der ikke er noget toilet i nærheden...

Men det kan også være, at man holder sig med vilje. Fordi man ikke ønsker at efterlade et ildelugtende toilet... Fordi folk kan høre én - plask, plump, pinligt...

Men hvad er det egentlig, der sker, når vi holder os?

Fra vi får toilettrangen, har vi ca. 10 min. til at gå ud og "kvittere" for den - dvs. gå på toilettet og komme af med vores affald. Hvis ikke det sker, så oplever vi en periode med ubehag i kroppen og svedperler på overlæben, og så forsvinder toilettrangen. Hurraaa, alt er godt eller hvad...  

For hvor er vores affald blevet af?

Det affald som kroppen har været parat til at skille sig af med, det går tilbage igen i tyktarmen, og så er det ikke sikkert, at det kommer med ud næste gang, du er på toilettet. Det vil sige, at når du fx. vælger at tage hensyn til andre, fordi du synes, det er pinligt, at du ikke dufter af rosenvand efter toiletbesøg, så bliver du og din krop depot for afføring. Det svarer til, at du ikke går ordenligt ud med dit affald derhjemme men hele tiden gemmer lidt inde i dit soveværelse. Hvordan tror du, miljøet i soveværelset ender med at blive?

Uren hud, dårlig ånde, tyngde i kroppen og generel utilpashed er nogle af de fordøjelsesgener, man kan få, når man holder sig. På længere sigt kan du risikere, at der opstår en kronisk forstoppelse, hvilket er yderst ubehageligt og ikke godt for din sundhed.

Tips og gode råd:

  • Ha altid en duftspray med dig (din arbejdsplads vil elske dig for at stille en ud til fælles brug).
  • Put toiletpapir ned i kummen, så "larmer" det ikke så meget.
  • Hvis der står én og venter, når du kommer ud, så lyv! Sig at det var vedkommende før dig, der har fået toilettet til at lugte...Do whatever it takes.

 ...Og husk alle mennesker gør det:) 

 

Vand, vand, vand....

Drik Vand

Du kommer ikke udenom at drikke vand nok, hvis du går op i din sundhed og velvære. Man kan klare sig uden mad i ca. 2 måneder, mens man kun kan klare sig uden væske i 2-3 dage. I nogle tilfælde kan der gå længere tid, men så er det vel og mærket kun under meget gunstige forhold som fx. at der ikke er så varmt, hvor man befinder sig. 

Det er bedst, hvis du drikker 1,5 - 2,5l vand om dagen. Med fokus på fordøjelsen så kan forstoppelse skyldes, at du ikke har drukket vand nok. Vandet gør din afføring mindre hård og øger tarmens evne til at hjælpe kroppen med at skille sig af med sine affaldsstoffer. 

Tips og gode råd: 

  • Køb en lækker karaffel, fyld den op med vand og stil den, så du bliver mindet om at drikke vand. 
  • Put evt. skriver af økologisk citron, ingefær eller bær i - kun fantasien sætter grænser.
  • Hvis du er afhængig af sodavand, så køb en sodavandsmaskine og lav danskvand - det er ikke det samme, men det gør overgangen nemmere, til du kan drikke almindelig vand uden kulsyre. (Kulsyren kan skade din emalje på tænderne. Danskvand har en pH værdi på 4,8, hvorimod postevand ligger på 7,4).
  • Køb en vandflaske af god kvalitet uden skadelig kemi i plastikken, så kan du altid fylde den op, hvor end du er henne. 

Der er kun fordele ved at drikke vand: 

  • Din hud bliver pænere, fordi den får fugt. 
  • Det er en god måde at hjælpe kroppen af med sine affaldsstoffer. 
  • Det kan modvirke træg mave, hovedpine, uoplagthed mv. 
  • Det koster ikke noget på kaloriekontoen - det er gratis og godt!

 

Hvad må jeg spise?

Diverse kostråd ændrer sig konstant og hele tiden, ”så må man ikke spise det, og så er det godt at spise noget andet”. Det kan være lettere forvirrende, hvis man gerne vil leve bare lidt fornuftigt. 

Et råd går dog igen og igen; vi skal spise flere grøntsager! Med fokus på vores fordøjelse (for grøntsager har så mange gode egenskaber) så indeholder de fibre, der øger volumen i tyktarmen på den gode måde. Den øgning gør, at tarmen sender signaler om, at ”nu vil jeg gerne af med noget affald”, og så kommer toilettrangen. Folk, der regelmæssigt spiser grøntsager, lider mindre af forstoppelse end folk, der fravælger grøntsager. 

Hvis du har en travl hverdag og synes, at det kan virke uoverskueligt at stå og klargøre grøntsager, når du kommer hjem fra arbejde, så kan du med fordel købe frosne grøntsager. Der er kommet så mange gode økologiske grøntsagsblandinger i supermarkederne. Åben posen, op på en varm pande med lidt olie, hvidløg og andre krydderier, og vupti, så har du sundt og lækkert tilbehør til din mad.  Og du skal ikke være bange for, at frosne grøntsager ikke er lige så sunde som de friske. Flere uafhængige studier har vist, at fordi frosne grøntsager bliver kølet hurtigt ned efter, de er blevet plukket, så bevarer de et højt niveau af vitaminer og antioxidanter. Velbekommen!